Hoe drink ik voldoende water?!

Een stappenplan

 

Ons lichaam bestaat voor bijna driekwart uit water. Dit water zorgt ervoor dat ons lichaam goed werkt; dat de voedingsstoffen goed door ons lichaam verspreid worden en dat we afvalstoffen snel kunnen afvoeren. Het waterpeil in ons lichaam moet dus altijd op niveau blijven. Dat lijkt echter gemakkelijker gezegd dan gedaan. Toch zijn er voldoende manieren om – ook ongemerkt – dagelijks voldoende water binnen te krijgen!

 

Stappen

  1. Houd een waterdagboek bij

Te weinig water drinken is niet goed voor je, maar een teveel aan water ook niet. Daarom is het eerst belangrijk om te kijkenhoeveel water je op het moment binnenkrijgt. Houd daarom gedurende een week een waterdagboek bij. Hierin schrijf je per dag wat je eet en drinkt. Schrijf dus niet alleen op hoeveel water je drinkt, maar bijvoorbeeld ook het soort groente dat je gegeten hebt. Je lichaam neemt namelijk ook vocht op uit bijvoorbeeld groenten of fruit.

  1. Bekijk wat je extra nodig hebt

Aan ongeveer anderhalve liter water per dag heb je voldoende. Aan de hand van je waterdagboek ga je nu kijken wat je nog aan extra water nodig hebt. De hoeveelheid vocht in groenten en fruit kun je niet precies meten, dus houd daarvoor de stelregel aan dat je wat extra op je water moet letten als je weinig groenten en fruit eet en dat je af en toe ook wel met wat minder kunt als je juist veel groenten en fruit eet. Dit laatste scheelt overigens geen liters, eerder tot maximaal een kwart liter.

  1. Schrap de alcohol

Drink je regelmatig alcohol? Dan is dit een goed moment om de alcohol volledig te schrappen. Dit is beter voor je gezondheid én zorgt voor een betere vochthuishouding. Alcohol onttrekt namelijk vocht uit het lichaam en een dagelijks biertje zou je dagelijkse flesje water wel eens helemaal teniet kunnen doen. Als het volledig schrappen van alcohol voor jou geen optie is, wees je dan in ieder geval bewust van de vocht onttrekkende eigenschappen en houd hier rekening mee!

  1. Eet gezond

Als je gezond eet, dan krijgt je lichaam eigenlijk alles wat het nodig heeft. Dit geldt ook voor voldoende vocht. Probeer daarom zo gezond mogelijk te eten en neem dagelijks in plaats van snacks minimaal twee stuks fruit en schep je bord ’s avonds lekker vol met groenten. Vervang de appelmoes af en toe door komkommers, die voor maar liefst 97% uit water ontstaan! Een stuk komkommer is trouwens ook heerlijk als tussendoortje op je werk.

  1. Gebruik een flesje

Eenvoudig, maar het werkt: drink uit een flesje. Vul ’s morgens direct een flesje van bijvoorbeeld een halve liter met water en neem deze de hele dag met je mee. Je zult merken dat je het flesje al voor het middageten leeg hebt. Loop na de laatste slok direct naar de kraan om het flesje weer te vullen; voldoende water drinken is het makkelijkst als het water ook voor handen is.

  1. Drink extra als je ziek bent

Als je ziek bent, heb je vaak maar weinig belangstelling voor eten of drinken. Juist dan is het echter belangrijk om veel te drinken. Je verjaagt dan de vervuilende afvalstoffen uit je lichaam en zorgt er natuurlijk voor dat je vochtniveau op peil blijft. Je zult zien dat je je sneller beter voelt!

  1. Maak van waterdrinken een dagelijks ritueel

De beste methode om voldoende water te drinken is het inbouwen in je dagelijkse ritme. Drink bijvoorbeeld direct na het opstaan een glas water, vul je flesje vervolgens en zet het voor je neus op je bureau. Drink bij iedere maaltijd, of juist bewust bij de ene maaltijd niet en bij de andere wel. Je zult dit ritme niet van de ene op de andere dag kunnen inbouwen, maar als je jezelf ongeveer dertig dagen geeft om deze nieuwe gewoonten te ontwikkelen, dan kom je een heel eind!

  1. Blijf letten op de voordelen van voldoende water drinken

Tot slot: blijf letten op de grote voordelen die het drinken van voldoende water met zich meebrengt. Je zult je beter voelen, je krijgt meer energie, je lichaam is van binnen schoner én je werkt aan een stralende huid. Bovendien blijft je hele lichaam in een betere conditie, waardoor je minder snel last zult hebben van overgewicht, rimpels of cellulitis. Dat water drinken is dus zeker de moeite waard!

 

Recent Posts

Leave a Comment

Call Now Button Informatie aanvragenelite_bodies_personal_training_aalsmeer_utrecht_amstelveen_leidscherijn