Cardio op een lege maag?

 In Artikelen

Cardio op een lege maag?

 

Een vraag die veel gesteld word is of het nut heeft om s’ochtends op een lege maag een cardio training te doen. Op internet vind je veel voor en tegenstanders van al ‘vastend’ cardio trainingen te doen om meer vet te verbranden.

 

Maar werkt het ook?

Fitness modellen en bodybuilders zweren er al jaren bij, het idee achter cardio trainingen op een lege maag is dat je glycogeen voorraden uitgeput zijn na de nachtrust. Glycogeen is de eerste energie bron die het lichaam normaal gesproken aanspreekt om in beweging te komen. Doordat deze glycogeen voorraden niet worden aangevuld door eten of drinken tijdens of voor de training, gaat het lichaam over op vetverbranding of eiwitten om zichzelf te voorzien van energie.

Een ander voordeel is dat na het ontwaken het hormoon cortisol in grote maten aanwezig is in het lichaam. Een eigenschap van cortisol is dat het afhankelijk van welke andere hormonen aanwezig zijn het weefsel aanvalt wat ‘over’ blijft. Normaal gesproken als je eet, wordt er insuline aangemaakt om je bloedsuikerspiegel in toom te houden. Voor cortisol blijft er niet veel anders over dan je spiermassa aan te vallen.

Als je niet hebt gegeten is dit anders, omdat er dan niet veel insuline wordt aangemaakt zal het cortisol hormoon achter de vetreserves aangaan.

 

Wat voor soort cardio kun je doen?

Je kunt een korte trainingssessie doen van ongeveer 15-20 minuten hoge intensiteit interval trainingen of een lage tot middelmatige intensiteit training van 30-40 minuten.

 

Werkt het voor iedereen?

Cardio op een lege maag is geen vervanging voor een reguliere training met kracht en cardio gecombineerd. Maar wel een hele goede aanvulling voor mensen die deze manier van trainen willen toevoegen aan hun reguliere trainingen.

Recent Posts

Leave a Comment

Call Now Button Informatie aanvragenelite_bodies_personal_training_aalsmeer_utrecht_amstelveen_leidscherijn